Klicka här för att komma till Orust kommuns Översiktsplan. Planen är ett viktigt dokument som kommer att styra kommunens inriktning de närmast årtiondena! Kommunen tar emot synpunkter från kommuninnevånare fram till 12/5. OBS Mycket viktigt att göra sin röst hörd. Sänd in Dina synpunkter.
Föreningen Flatön håller öppet hus i skolan för diskussioner och hjälp att ta fram synpunkter att sända till kommunen följande: torsdagen 4/5 18:00 och söndagen 7/5 11:00
Trafikgruppen - förstärkt med Nils Erik Borgström från Flatö Kyrkas Vänner - åkte till kommunhuset i Henån 16/5 för möte med kommunstyrelsens ordförande Catharina Bråkenhielm och kommundirektör Henrik Lindh.
Nedan kan en pdf-fil med de diskussionspunkter vi tog upp ses.
Mötet bestod huvudsakligen av att vi presenterade hur vi ser på vad som krävs för att våra öar kan utvecklas på ett positivt sätt med kommentarer från kommunen.
Färjetidtabeller
Kommunen har sänt en skrivelse till Färjerederiet och begärt en utvärdering efter ett år. Man uttryckte stark sympati för vår ståndpunkt att det inte finns skäl till att försämra servicen från färjerederiet men såg inga möjligheter för kommunen att göra mer i frågan.
Trafikgruppen och tre Flatö föreningar bjöd in Catharina Bråkenhielm (kommunstyrelsens ordförande) och Henrik Lindh (kommundirektör) till Flatö skola den 6e oktober med följande syften:
Frågan om kollektivtrafik blev ingående diskuterad och Catharina och Henrik redogjorde för förutsättningarna samt problemen (kostnaderna). Vi berättade om den busslinje som fanns för drygt 20 år sedan som var ganska välfrekventerad. Kommunens information från Västtrafik var att ingen utnyttjade den vilket bör bero på att stämpelmaskin saknades (detta visar att statistik kan ibland vara missvisande).
Vi gav som en idé till stärkt miljötänkande att eftersom öarna betjänas av två eldrivna färjor hade det kanske varit passande med en eldriven buss (EU projekt?).
Vårt önskemål om ökad trafiksäkerhet för cyklister och gående kan enbart lösas på mycket lång sikt enligt kommunen på grund av de mycket höga kostnaderna att anlägga cykelbanor,
Malön, Flatön och Ängön har ett speciellt läge i gränsen mellan tre kommuner (Orust, Lysekil och Uddevalla) Detta innebär att det är viktigt för oss med ett kommunöverskridande samarbete. Detta gäller t ex den tänkta busslinjen som ju även skulle kunna utnyttjas av Dragsmarks- och Bokenäsbor.
Vår väg O751 är en väl utnyttjad genomfartsled. För turister som kommer norrifrån är avfarten från Ängöfärjan inkörsporten till Orust kommun vilket vi tycker borde uppmärksammas i form av en informationstavla (Orust har fyra inkörsportar – Ängön, Nötesund, Svanesund och Skåpesund)
Man bad oss att samla in vederhäftigt underlag i form av argument för en regelbunden busslinje Ellös – Bokenäs samt undersöka intresset från öborna. Catharina och Henrik lovade att därefter ta upp frågan i ett av sina möten med Västtrafik
Vi ser fram mot hjälp och idéer från alla öbor. Vi återkommer med en enkät om dessa frågor så vi kan ge kommunen ett bra underlag.
Det blev också diskussion hur kommunen kan underlätta för de boende att bo kvar på öarna samt hur öarna kan utvecklas. Kommunen tog upp det faktum att allt fler deltidsboende vistas allt längre tid i sina stugor vilket vi också har noterat – inte minst i pandemitider då många distansarbetat från stugan. Reglerna enligt kommunen är att man skall skriva sig där man huvudsakligen bor. Det ökande boendet medför ökade kostnader för kommunen utan att man får några skatteintäkter (t e x hemtjänst till deltidsboende ersätts inte fullt ut till kommunen). Kommunen vill därför få så många som möjligt att finna det attraktivt att skriva sig här. Man menade att man nu kunnat sänka skatten så att den inte är lika hög som tidigare relativt andra kommuner. Vi menade att inrättandet av regelbunden kollektivtrafik är en viktig förutsättning att fler kan bo på öarna.
Mötet avslutades med att båda parter tyckte det hade varit ett givande möte och såg fram mot att mötas regelbundet i framtiden.
Se nedan det material som vi presenterade vid mötet